10 gode råd, når du skal starte en meditationspraksis

Hver gang du sætter dig i meditation er det allerede en succes. Husk det!

Vejen hen til meditationspuden er ofte fyldt med snedige forhindringer, der skal takles først. Tanker som ”Jeg gør det senere, jeg skal lige…, jeg gør det i morgen…, nu kan jeg ikke nå det…, jeg er også træt…, ” skal håndteres.
Så turen derhen kan være en virkelig indsigtsgivende rejse omkring vores tankemønstre og reaktioner på samme.

De fleste har en del forestillinger, forventninger og fordomme om meditation, der kan gøre det svært at vedholde sin praksis. Vi kan eksempelvis have tanker om, at hvis det er godt for os, skal vi også kunne lide det og det skal være let. Men det er ikke altid let og sødmefyldt at sidde i meditation, selvom det ser sådan ud udefra. Det er en indre proces og her kan store dramaer udspilles.

Det bedste råd jeg selv har fået er fra Christina Feldman: ” You just have to make it to the cushion my dear, and when you are there, you can sit for a while.”

Mange starter med at meditere på egen hånd, ud fra en bog, fra lydfiler eller efter en kort introduktion hos en lærer. Så mit håb med denne liste, er at gøre det lettere for dig at få en god start og en vedholdende og nærende meditations praksis.

De 10 vaner er baseret på hvad mine lærere har delt med mig, og min egen praktiske erfaring gennem de sidste 20 år.

1. Skab klarhed over, hvad du laver
Sæt dig ind i hvordan meditation udføres. Tag én vejledning ad gangen, bliv ved den til du er klar til næste skridt. Gør det enkelt.

2. Skab tid og rum
Beslut dig for hvornår på dagen det passer dig bedst og hold fast i tidspunktet og i aftalen med dig selv. Find et rart, stille sted, hvor du trygt kan udføre din daglige meditation. Så undgår du de evige diskussioner med dig selv om hvornår og hvor. ”Falder du i”, er det bare ”op på hesten igen”. Mindfulness meditation er en tilgivende praksis, der er ingen grund til at slå sig selv oven i hovedet. Gør det så godt du kan.

3. Hvorfor
Gør dig det klart hvorfor du mediterer. Hvad er det, der er vigtigt for dig? Hvad er din motivation og intention med din praksis? Hvad vil du med den? Hvis ikke vi ved hvorfor, vil vi hurtigt stoppe.

4. Sid sammen med andre
Find en gruppe at praktisere med ind i mellem. Sid med en ven. Deltag i meditationsaftener. Det giver inspiration og fremgang at praktisere med andre.

5. Giv dig tid til intensiv praksis, retreats og fordybelse
En sund praksis er en kombination af egen daglige meditations praksis og mere intensive perioder. Deltag i dag- weekend- eller ugelange retreats med undervisning og vejledning.

6. Få din praksis ud i hverdagen
Byg bro mellem din meditationspraksis og resten af dit liv. Lad din praksis være dit liv. Den formelle siddende praksis vil over tid flyde over og sive ind i dit hverdags liv. Benyt dig at uformelle meditationer, som gående meditation og opmærksomhed på dagligdags rutiner, for bevidst at integrere meditationerne i dit liv.

7. Opbyg stærk vilje
Når vi ikke orker at sidde længere, når vi bliver rastløse, irriteret etc. så prøv at sidde lidt endnu. Venligt observere hvad der sker. Bare et åndedrag mere, bare et skridt mere.

8. Sid… og gå på udstilling
Hvis du bliver overvældet, ex af sygdom, kriser, stærke følelser, ufrugtbare tanker eller når #7 ikke er passende, er det ikke klogt bare at sidde og bide tænderne samme.Brug  din visdom til at vurdere, hvornår det vil være bedre ex. at gå på udstilling eller i skoven.

9. Tal med andre der mediterer
Del dine erfaringer og lyt til andres. Tal med andre om hvorledes meditationerne og vejledningerne kan udføres og forstås. Det er både en støtte for dig selv, samtidig med du opmuntre andre. Det er en illusion at tro at vi skal kunne gå vejen alene. Hvorfor ikke følges ad?!

10. Vær venlig ved dig selv
Det burde være det første gode råd, hæld venlighed ud over dig selv, spandevis. Du kan ikke få for meget. Mød dig selv venligt, trøst dig selv, og tal kærligt til dig selv. Du gør det godt!