20638869 illeborg@mac.com

Spisning og mindfulness

kniv ogDe fleste af os ønsker egentligt bare at have et afslappet forhold til mad og til vores krop. Der er faktisk ingen der opsøger mig for at få en kur. Alle der kæmper med mad og vægt, har prøvet kur til bevidstløshed.

Dybt inde i os ved vi, at endnu en kur ikke er vejen. At leve et liv i tabeller, med rigtig eller forkert, alt eller intet, i restriktioner og med en konstant negativ indre stemme, der langsomt men sikkert udhuler vores selvværd, er der ingen der ønske sig.

De fleste søger individuel mindfulnessterapi for at slippe fri. Vel vidende at det er en dybere affære, vil der overraskende hurtigt dukke positive toner og nuancer frem i livet igen.

Min individuelle mindfulnessterapi henvender sig til personer, der kæmper med overspisning, kontrol spisning og dårlige spisemønstre. Måske er du overvægtig, måske er du ikke.

 

Gennem mindfulness terapi og træning, vil du lære:

  • at møde dig selv med selv-medfølelse, når du oplever svære øjeblikke
  • at opdage når den negative spiral starter
  • at finde tilbage til følelsen af at være i live
  • at stoppe eskaleringen af de negative tanker
  • at skifte fra en stresset tilstand, til at blot at være
  • at vende sig venligt de svære følelser, i stedet for at slås med dem
  • at få et tættere, dybere og mere kærligt forhold til din krop

Lidt om nydelse

Nydelse er vores evne til at deltage i, sætte pris på og øge de positive oplevelser i livet. At nyde er en venlig gestus mod os selv. Det modsatte er, at ødelægge vores oplevelser, putte malurt i bægeret eller sætte vore lys under en skæppe.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lidt om selvmedfølelse

Mange undersøgelser viser at selvmedfølelse hjælper folk til at vælge sundt mad frem for usundt. Når trangen eller svære følelser kommer, er det langt lettere at lade det passere, hvis vi er selvmedfølende over for os selv, end hvis vi er omtåget af selvkritik.

En praksis i selvmedfølelse betyder at holde op med at skade sig selv og finde nye måder at være mere støttende overfor sig selv.

Lidt om kærlig-venlighed

I meditation træner vi at skabe en atmosfære af kærlig-venlighed over for os selv og andre. Vi kan også gøre det bevidst ved at tilbyde sætninger til os selv, som et ønske for det oprigtige håb vi har om at få det godt. Vi ser det som en handling for os selv, at give kærlig-venlighed, det er ikke en følelse vi burde have. Vi gentager ordrerne indvendigt for os selv. Lader ordrerne falde ind, lytter og mærker.

 

Mettal. 20.29.56

Sætningerne kunne være:

Må jeg være tryg og beskyttet
Må jeg finde fred
Må jeg leve med lethed og med venlighed

 

Efterhånden som du lærer denne praksis, vil du måske have lyst til at skabe dine egne sætninger. Ideen er at finde de ord der vækker genklang og resonerer i dig.

Her er andre eksempler:

Må jeg elske mig selv som jeg er
Må jeg blive virkelig lykkelig
Må jeg finde fred i en usikker verden
Må min lykke blive ved med at vokse
Må jeg have lykke og årsag til lykke i mit liv
Må jeg leve i fred uden at holde for meget fast og uden at skubbe væk
Må jeg være fri for lidelse
Må jeg tage mig af mig selv med lethed
Må jeg elske og blive elsket
Kæreste mig, må du være glad og tilfreds!

Kontakt mig

3 + 11 =

Ring hvis du vil tale med mig om mulighederne

20638869

Det sker i dag:

Tilmeld dig nyhedsbrevet

 

Tak for din tilmelding. Om ikke længe vil du modtage en mail, hvor du skal bekræfte din tilmelding af nyhedsbrevet. Herefter vil du få dit første nyhedsbrev. Kærlig hilsen Christin Illeborg