20638869 illeborg@mac.com

At gå uanstrengt rundt selv i stressede og pressede perioder er et udtryk for selv-medfølelse. Det er yogaens hjerte og håb – at vågne op til vores egen storslåede natur. 

Jeg vil gerne dele lidt tanker, om hvordan vi fra yogaens dybder kan bringe større selv-medfølelse ind i vores liv.
Af Christin Illeborg. Mindfulness terapeut MBKT & yogalærer.

Skærmbillede 2014-04-10 kl. 20.29.56

Det er let for de fleste at være medfølende over for andre, særligt vores elskede, men ofte kniber det lidt med medfølelsen for os selv.
Som udgangspunkt er der mange måder at udvikle selv-medfølelse på; – udover en fysisk tilgang er der også en mental- og en følelsesmæssig tilgang, og en tilgang, der går gennem vores relationer og spiritualitet.

Den fysiske tilgang er en medfølelse der er rettet mod fysiske vanskeligheder som anspændthed, smerte osv. og det er den jeg vil tage fat på her.

Lad mig starte med at spørge: Hvordan reagerer du fysisk, når du bliver opmærksom på, at du er anspændt eller spænder et sted i kroppen?

Det kan være du spænder af eller måske ignorere du det?
Og i din yogapraksis, hvordan reagere du fysisk når du bliver opmærksom på at noget føles anstrengt eller spændt? Det er et konkret spørgsmål, som vi har mulighed for at undersøge, hver gang vi går på yogaunderlaget og er vidne til vores indre dynamik.

Med indre dynamik tænker jeg på, hvordan vi konstant fysisk tilpasser os ud fra vores oplevelse af behag eller ubehag. Hvis det for eksempel, gør ondt at være i en bestemt stilling, undersøger vi hvordan vi får det bedre i stillingen eller skifter måske stilling. At kroppen sender impulser af behag og ubehag, er en mekanisme der taler til os hele tiden. Spørgsmålet er om vi er opmærksomme på den, – vi kan kun lærer at høre det ved at lytte indad.

Men lad os gå til spørgsmålet med nænsomhed. For vi har alle indgroede vaner, vi har ideer og har hørt historier om hvad yoga er, hvem vi er eller hvem vi burde være. Disse vaner og overbevisninger kan tilsløre vores evne til ærligt at mærke, hvad der faktisk foregår, og vi kan let overhøre og ignorere en evt. smerte, også selvom vi ærligt ønsker at opleve det vi mærker så direkte som muligt.

Lad mig udvide spørgsmålet til også at omfatte hvordan du generelt tager dig af dig selv rent fysisk, når du er under pres. Hvordan du normalt reagerer på kroppens spændthed, anstrengelse, stress, smerte og træthed. Måske reagerer du med mere pres, mere spændthed, irritation, aggression eller med iver, glæde, håb og forventning.

Medfølelse er en venlig, imødekommende, blød og omsorgsfuld gestus.

En medfølende reaktion ville være at blødgøre fysisk ubehag, og ikke tilføre kroppen yderligere fysisk anstrengelse, pres eller smerte. Medfølelse er en venlig, imødekommende, blød og omsorgsfuld gestus. Alt der giver komfort og uanstrengthed til kroppen, når den føles anspændt, er et udtryk for selv-medfølelse.

I dette modige og dybe arbejde er det hjælpsomt at huske på, at der ikke er noget galt med os, fordi vi møder fysisk lidelse som ubehag, smerte og lignende, det er en naturlig del af livet og et fælles vilkår. Måske kan det rokke lidt ved den måde vi forholder os til fx anspændthed. Det er sjældent smerten eller anspændtheden i sig selv der er problemet, men den måde vi reagerer på det, der giver os vanskeligheder. Vi kan måske have for vane at hive og slide, trække og skubbe når vi er anspændte og på den måde komme ind i en nedadgående spiral af anstrengelse og nye smerter. At møde ubehag med medfølelse, vil helt konkret sige at være nænsom og omsorgsfuld ved sig selv og måske vælge at give slip, blødgøre og åbne der hvor vi mærker ubehaget.

Jeg tror vi alle på et eller andet plan, har erfaring med hvor meget lettere det er at bære noget svært, når vi er selv-medfølende end når vi er hårde ved os. Forskellen er åbenlys i kroppen, det opleves langt mindre anstrengende med selv-medfølelse.

Men det kan alligevel være svært at være medfølende for sig selv.

Heldigvis kan vi øve os og jo oftere vi øver os, jo dybere vane skaber vi for at reagere med medfølelse på det der opleves ubehageligt eller svært. Vores yogapraksis er et genialt sted, hvor vi netop hele tiden udfordres til at mærke, hvad der foregår i kroppen og forholde os til det vi mærker. Hver gang vi opdager et øjeblik med anspændelse, anstrengelse, aggressivitet, hårdhed eller lignende, kan vi se det i et medfølende lys og registrere for os selv: Dette er et svært øjeblik, lad mig være nænsom ved mig selv, og tilbyde os selv komfort og afspænding.

Skærmbillede 2014-04-11 kl. 17.22.26

Når din yoga udføres med opmærksomhed og medfølelse, vil du naturligt tage udgangspunkt i sådan som din krop er lige nu. Herfra kan du bevæge dig så afslappet som muligt, uden at miste din stabilitet. Med så afslappet som muligt, mener jeg kun at bruge de nødvendige muskler for at bevægelsen kan ske, i stedet for automatisk eller hovedløst bare at spænde op og anstrenge sig.

Når vi bevæger os uanstrengt i gentagne bevægelsesserier (vinyasas) skaber vi nye nervebaner, der efterhånden bliver så kraftfulde at vi med sensitivitet også kan bevæge os blødt og uanstrengt ind i selv krævende stillinger. Samtidig vil uanstrengtheden lade åndedrættet udfolde sig med fuld frihed og naturlighed, også i de krævende stillinger, så vi undgår at påføre os selv unødigt pres.

Og her kommer ekstra-gaven, for disse nye tilgængelige nervebaner og vaner vi skaber i vores yogapraksis, bliver heldigvis også til rådighed uden for yogamåtten. Det vil sige at vi bliver i stand til at bevæge os igennem livet med større lethed også i de svære, pressede og stressede perioder. Med selv-medfølelse, kan vi altid møde fysisk anspændthed med en invitation til afspænding.

For mig er det en virkelig smuk og behagelig vej, der er fyldt med glæde, men også med tåre, savn og forløsning. Og tålmodinged… Det er en vej der giver større nærvær og dybere indsigt i mig selv. Jo mere afslappet jeg er, jo mere liv kan jeg mærke.

Har du lyst til at tage udfordringe op og åbne porten til større selv-medfølelse? Måske er du allerede i fuld gang.

Christin Illeborg. Terapeut, yogalærer og indehaver af Mindfulness Terapi & Yoga

Tilmeld dig nyhedsbrevet

.

I det første brev har jeg samlet lidt godt til dig

 

Tak for din tilmelding. Du vil snart modtage en mail, hvor du skal bekræfte din tilmelding.