20638869 illeborg@mac.com

Ro og stilhed – det her med ”bare at sidde der uden at lave noget”, er en færdighed der er vigtig at have, hvis vi vil være velfungerende og glade i vores hverdag.

Jeg ser en del skønne mennesker i min klinik.
Mange har svært ved at finde tid, til det der er betydningsfuldt for dem. De vil rigtig gerne have tid til sig selv, tid til at falde til ro og fordybe sig – være mere nærværende.
Jeg har lyst til bare at sidde og glo ud i luften lidt”, som en klient drømmende fortalte mig i går. ”Men hver gang jeg bare tænker på at gøre det, får jeg dårlig samvittighed”…. ”Så jeg får ikke rigtigt gjort det, jeg er jo altid i gang med noget. – Men savner egentligt mig selv…

Jeg tror mange kan nikke genkendende til dette. At være kommet langt væk fra sig selv i travlheden, og at tumle rundt med det underlige savn og utilfredshed, som opstår i den afstand vi kan have til os selv. Vi kan virkelig savne os selv – savne fornemmelsen af at være hjemme hos os selv, savne at kende os selv godt, ligesom en fortrolig ven.

Mere end bare mangel på tid 

Selvfølgelig ligger der i tiden et pres. Der er alt for store forventninger til hvor meget, vi skal kunne nå at udrette på en dag, som slet ikke stemmer overens med de timer vi har. Men jeg tror, at der er mere til det end arbejdspres og høje forventninger.

Vi er ikke så gode til at være sammen med os selv. Selvom det er noget vi savner og længes efter, kan vi ikke altid finde ud af det. Jeg tror at vi er ude af træning, eller har måske ikke rigtig lært det, eller fået lov til det.

Når vi sætter os ned og ”glor ud i luften” eller mediterer (glor indad) er det første vi bliver mødt af – tankerne, og vi er ikke særlig trænede i at lade dem være. Vi er ikke så gode til at lade dem ligge, komme forbi dem og hen til roen og samværet med følelserne og alt det vi også er.

Tankernes konstante forslag til os om hvad vi skal gøre og mene, forstyrre os når vi egentligt bare vil sidde og være lidt sammen med os selv. Sagen er at vi kun oplever glæde og taknemmelighed og alle de andre rare følelser der gør livet værd at leve, når vi er i kontakt med vores følelser, når vi tilbringer tid med os selv, mærker os selv. Men det kan være svært at komme frem til det, når vi ikke er vandt til det. Men øvelse gør mester…

Er du god til at lave ingenting?

Christin_Christine_quote7_s_nyKan du stoppe med – hele tiden at skulle gøre noget – og så sidde stille, stå stille, ligge stille og gå stille? Så er du heldig at have en meget brugbar evne, der vil give dig en masse glæde og hjælpe dig med at lade dine batterier op.

Det er i stilheden at vi lader op, stresser af, vitalisere os, forfrisker os selv.

Faktisk er der mange stunder i en hverdag, hvor vi kunne lave ingen verdens ting. Når vi transporteres, kan vi sidde og glo ud af vinduet. Når vi står i kø, kan vi glo. Når vi drikker kaffe, spiser… Men som ofte rækker vi i stedet ud efter Facebook, tjekker mails, tænder fjernsynet, ringer til nogen, eller lige laver noget samtidig med at vi alligevel bare sidder her.

Overstimulering belaster og stresser os

Den konstante strøm af ekstern stimulation, som vi får fra vores mobil, fjernsyn og computere, selvom det ofte opleves underholdende eller vigtigt mens det står på, skaber i sidste ende hvad neuroforskere kalder en “kognitiv overbelastning.” Det er en følelse af at være overvældet og som svækker vores ellers gode evne til at tænke kreativt, til at planlægge, organisere, udvikle, løse problemer, træffe beslutninger, modstå fristelser, lære nye ting, huske vigtige ting og kontrollere vores følelser. Med andre ord, det svækker dybest set alt, hvad vi har brug for at kunne på en helt almindelig arbejdsdag.

SÅ – når du føler dig overvældet, og hungre efter mere tid til dine gøremål, har du i virkeligheden brug for:

  1. at stoppe op
  2. at lave ingenting – at glo, meditere, lukke ned, sidde lidt for dig selv og ikke blive stimuleret.

Er du ikke god til at lave ingenting, kan du øve dig. Det er med ro og stilhed, som med andre evner, at de kan forstærkes gennem træning.

Øv dig i stilhed

1) Prøv at køre bil i stilhed, uden radio og telefon. (Opmuntre dine børn til at kigge ud af vinduet, mens du kører dem, i stedet for at de kigger ned på deres Ipads.)

2) Spis dine måltider uden mobil og tv.

3) Gå en tur hver dag, helst i naturen, uden en telefon eller musik i ørerne. Hvis det er svært, så prøv bare et par minutter ad gangen og tilføj et par minutter hver dag.

4) Øv dig, det bliver nemmere efterhånden og fordelene vil blive tydeligere.

5) Klap dig selv på skulderen, næste gang du fanger dig selv i stirre tomt ud i rummet. Du spilder ikke tiden. Du øver dig blot i stilhed.

 

Du kan også øve dig ved at meditere. Prøv at lytte til denne:

Meditation » Rolig kontakt til kroppen og åndedrættet «

Og måske vil du ikke savne dig selv så meget, men føle dig hjemme hos dig selv, allerede under denne meditation.

NB! Link til meditation hvis knappen ikke virker

Tilmeld dig nyhedsbrevet

.

I det første brev har jeg samlet lidt godt til dig

 

Tak for din tilmelding. Du vil snart modtage en mail, hvor du skal bekræfte din tilmelding.